frankvanormondt.nl plaatst alleen eigen cookies, dus niet van derden; gaat u verder dan gaat u akkoord met deze cookies.   

geen strook
vierkant
artikel

Internet moet groener - Trend

 

Samenvatting

In de ICT-branche wordt met de energieverslindende apparatuur ook nog eens 55% van de geconsumeerde energie weggegooid. Een gemiddeld datacentrum verbruikt ongeveer evenveel energie als 750 huishoudens tezamen. Bovendien heeft een Amerikaanse professor van Harvard in 2009 uitgerekend dat twee uitgebreide zoekopdrachten op internet samen meer CO2 uitstoten dan een keteltje theewater. Hoewel deze uitspraak omstreden bleek te zijn, is de CO2-uitstoot van de ICT-branche nu al even groot als die van het luchtvaartverkeer en de energieconsumptie even groot als alle televisietoestellen bij elkaar. Als we hier niets aan doen dan zijn deze cijfers in het jaar 2020 verdubbeld. Ook in Nederland, dat de hoogste penetratie van thuiscomputers en internetaansluitingen heeft, is dit zondermeer aan de orde. De Europese Commissie heeft daarom in de zogenaamde 2020-doelstellingen richtlijnen neergelegd voor CO2-uitstoot, energieverbruik en duurzaamheid die er op neer komen dat alles 20% groener moet. Gelukkig zijn een aantal leveranciers, dienstverleners en datacenters hier intussen al flink mee aan de slag.

Wat doen Google, Easynet, Dell, IBM en HP?

Google heeft op recentelijk aangekondigd in de toekomst de datacenters naar zee te gaan verhuizen. Dit heeft veel voordelen. Het zeewater kan als koelvloeistof dienen. Met de golfslag kan energie worden opgewekt. De installaties zijn mobiel en kunnen daar waar nodig worden ingezet. Er hoeft geen land te worden gekocht of belasting te worden betaald. Google heeft op dit innovatieve concept patent aangevraagd.

Internet-provider Easynet heeft het nieuwe datacenter te Schiphol-Rijk met freecooling uitgevoerd. Daarnaast mag de temperatuur in het datacenter best een paar graden hoger zijn dan de mensvriendelijke 21 graden Celsius. Met het openlucht koelsysteem en een op de computer afgestemde thermostaat weet Easynet het energieverbruik drastisch te verminderen.

Ook computerleverancier Dell neemt deze zaken serieus onder het motto Start with yourself. Dit bedrijf is van plan the Greenest technology company te worden. Een belangrijk onderdeel van deze strategie is dat Dell bomen plant voor elke verkochte computer en is hiermee carbon neutral. Bovendien recyclet Dell oude thuiscomputers gratis.

IBM investeert met het Big Green project 1 miljard dollar in duurzaamheid. Vorig jaar heeft IBM voor ICT-bedrijf GIB-services een datacenter gebouwd dat een 42% lager energieverbruik heeft. Dit rekencentrum in het Zwitserse plaatsje Uitikon verwarmt tevens het water van het nabijgelegen gemeentelijke zwembad.

In 2007 kondigde HP het Dynamic Smart Cooling systeem aan. Door dit slimme koelsysteem gaat het energieverbruik van de apparatuur met 40% om laag en wordt de CO2-uitstoot sterk verminderd.

The Green Grid

Datacenter

Hopelijk volgen er nog veel meer van dit soort groene initiatieven. Veel van bovengenoemde partijen hebben zich intussen verenigd in The Green Grid een consortium dat hulp biedt bij het behalen van groene doelstellingen door standaardisatie, modellen en gereedschappen. Hoewel ICT dus duidelijk zuiniger kan en moet, moet dit echter ook geen losstaand doel worden. Een lichte toename van ICT kan namelijk in andere branches ook een prima bijdrage leveren aan het verbeteren van het milieu. Het zou beter zijn om de milieudoelstellingen dus ook vanuit het totaal over alle branches te bekijken.


Oplossingen van Frank

Frank van Ormondt begeleidt als strategieconsultant en trainer bedrijven en organisaties. Vanuit zijn bedrijf Frank van Ormondt Advies en Educatie gevestigd in Hilversum doet hij dat op de volgende manieren.

Training

vierkant Advanced Product Management
Een plan-van-aanpak opstellen waarin u zichzelf, uw business en uw organisatie naar het volgende niveau brengt
5-daagse masterclass (€ 3945.00 excl. btw) Brochure Details

vierkant Product management
Een productmasterplan opstellen voor de gehele levenscyclus van een innovatief product of dienst
5-daagse masterclass (€ 3795.00 excl. btw) Brochure Details

vierkant Product portfolio management
Een plan opstellen voor de gehele productportfolio van een gevorderde productmanager
3-daagse masterclass (€ 2445.00 excl. btw) Brochure Details

Coaching

vierkant Coaching voor De Betere Product Manager
Coachingstraject om in teamverband alle PM-ers naar een hoger niveau te tillen
4-daags coachingstraject (vanaf € 9900.00 excl. btw) Brochure Details

E-test

vierkant InnovatieScan
Test zelf het innovatievermogen van uw organisatie
Online test (vanaf € 55.00 excl. btw)     Details

E-learning

vierkant Inleiding programma management
Online introductie tot programma management
Online training (vanaf € 125.00 excl. btw)     Details

vierkant KPI, de essentie
Online training voor het opstellen, meten en verbeteren van een Kritieke Prestatie-Indicator
Online training (vanaf € 125.00 excl. btw)     Details

Boek

vierkant Het Innovatieboek, paperback
Gids voor innoveren en innovatiemanagement, geschreven door Paul van der Voort en Frank van Ormondt
Boek van Frank van Ormondt (ca. € 38.95 incl. btw) Brochure Details

E-boek

vierkant Het Innovatieboek, e-boek
Gids voor innoveren en innovatiemanagement, geschreven door Frank van Ormondt en Paul van der Voort
E-boek van Frank van Ormondt (ca. € 31.50 incl. btw) Brochure Details

Downloads

Zie ook

Aanbevolen literatuur

  • Dirkse-Hulscher, S. & Talen, A. Het groot werkvormenboek (1e druk). Academic Service. ISBN: 9789052616131.
  • Drucker, P. (2007). Innovation and entrepreneurship . Butterworth Heinemann. ISBN: 9780750685085.
  • Gaspersz, J. (2009). Dagelijks innoveren (1e druk). Pearson Education Uitgeverij. ISBN: 9789043017282.
  • Heere, P., Heijden, D. van der & Mandour, Y. (2005). Doelgericht vernieuwen: de kracht van systematic inventive thinking voor innovatie (1e druk). Academic Service. ISBN: 9789052615226.
  • Huizingh, E. (2011). Innovatiemanagement (2e druk). Pearson Education Uitgeverij. ISBN: 9789043020909.
  • Kim, W.C. & Mauborgne, R. (2005). Blue ocean strategy: How to create uncontested market space and make the competition irrelevant . Harvard Business School Press. ISBN: 9781591396192.
  • Tidd, J., Bessant, J. & Pavitt, K. (2009). Managing innovation: Integrating technological, markt and organizational change (4e druk). Wiley. ISBN: 9780470998106.
  • Tushman, M. & Anderson, P. (2004). Managing strategic innovation and change: A collection of readings (2e druk). Oxford University Press. ISBN: 9780195135787.
  • Voort, P. van der & Ormondt, F. van (2011). Het innovatieboek: gids voor innoveren en innovatiemanagement (2e herziene druk). Academic Service. ISBN: 9789052618319.


Over FrankContactAccommodatieAlgemene voorwaardenPrivacySitemap

Copyright Frank van Ormondt Advies en Educatie © 2007-2024. All rights reserved.

Bijgewerkt op 9 december 2024