frankvanormondt.nl plaatst alleen eigen cookies, dus niet van derden; gaat u verder dan gaat u akkoord met deze cookies.   

geen strook
vierkant
artikel

Hoe online distributie en productassortiment op elkaar af te stemmen? - Boekentip

 

Samenvatting

Bij de meeste bedrijven wordt de totale omzet maar met een beperkt deel van het productassortiment verdiend. Een veelgehoorde conclusie is dat 80% van de omzet door slechts 20% van het assortiment behaald wordt. Dit soort 80/20-regels is bekend van de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto (1848-1923) en de Amerikaanse linguïst en filoloog George Kingsley Zipf (1902-1950). Door de komst van internet wordt deze regel aan de kaak gesteld.

Inhoud van het boek

Kop en staart aan businessmodellen

De 80/20-regel is te zien in onderstaande grafiek, waarbij sprake is van een zogenaamde "kop" en een "staart".

img

Er zijn bedrijven die zich daarom gaan richten tot het goed verkopende deel van 20%: de "kop". Dit zijn bijvoorbeeld boekwinkels die zich beperken tot de top 10 bestsellers. Chris Anderson ziet een aantal internetbedrijven zich echter juist richten op het ontwikkelen van business uit de "staart". Hij verklaart hiermee het succes van bedrijven als Amazon.com. Dit bedrijf heeft als voordeel dat het enorm brede assortiment niet in relatief dure winkels uitgestald hoeft te worden.

The long tail

In zijn boek "The Long Tail"  beschrijft Anderson hoe ook in nichemarkten goed zaken te doen is. Uiteraard komt de 80/20-verhouding in dit soort branches dan heel anders te liggen. Als bij traditionele bedrijven de "staart" slechts voor 20% meedoet aan de omzet en soms maar voor 0% aan de winst, kan deze volgens Anderson bij distributie via internet wel oplopen tot 25% omzetbedrage en - nog belangrijker - 33% winstbijdrage.

Over de auteur

Chris Anderson is naast auteur van zijn voor het eerst in 2006 verschenen boek "The Long Tail"  tevens eindredacteur van het Amerikaanse high-tech magazine Wired.

Meer over het boek

The Long Tail
Why the Future of Business Is Selling Less of More
Hyperion | Engels | 2006 | ISBN: 9781401302375

Toon mij het boek (bij managementboek)
Meer over de auteur


Twee kanttekeningen

De adviezen van Anderson snijden absoluut hout. Er kunnen echter ook enkele kanttekeningen bij geplaatst worden. Ik noem er hier twee.

Niet altijd snijden in de staart

Ten eerste is het weglaten van de "staart" niet voor ieder bedrijf een optie of een verstandige keuze. Voor een bedrijf dat zich met een groot aantal speciaalzaken als brede aanbieder opstelt en een hoge service- en klantgerichtheid nastreeft, kan de "staart" maar beter niet laten vallen. Klanten zullen dit niet begrijpen, ze konden altijd zo goed terecht voor de meest bijzondere producten. Kijken we verder dan distributie, bijvoorbeeld naar het productieproces, dan kan de "staart" een groot deel van de ontwikkel- en productiekosten van de "kop" dragen. Snijden in de "staart" betekent dan een margeverslechtering van de "kop".

Soms beter de kop op internet

Ten tweede is het voor sommige bedrijven juist gunstiger om de "kop" op internet te zetten in plaats van de "staart". Dit is op dit moment bijvoorbeeld gaande in de verzekeringsbranche. Daar staan de veel verkochte standaardverzekeringen zó onder prijsdruk van concurrentie dat díe producten juist op internet worden geplaatst. De "staart", bestaande uit adviesgevoelige producten zoals bijvoorbeeld levensverzekeringen en hypotheken, wordt dan door de adviseur in een persoonlijk gesprek afgehandeld.

Oplossingen van Frank

Frank van Ormondt begeleidt als strategieconsultant en trainer bedrijven en organisaties. Vanuit zijn bedrijf Frank van Ormondt Advies en Educatie gevestigd in Hilversum doet hij dat op de volgende manieren.

Training

vierkant Product management
Een productmasterplan opstellen voor de gehele levenscyclus van een innovatief product of dienst
5-daagse masterclass (€ 3795.00 excl. btw) Brochure Details

vierkant Product portfolio management
Een plan opstellen voor de gehele productportfolio van een gevorderde productmanager
3-daagse masterclass (€ 2445.00 excl. btw) Brochure Details

vierkant Advanced Product Management
Een plan-van-aanpak opstellen waarin u zichzelf, uw business en uw organisatie naar het volgende niveau brengt
5-daagse masterclass (€ 3945.00 excl. btw) Brochure Details

In-company

vierkant In-company training
Training op uw locatie, al mogelijk vanaf 3 à 4 deelnemers
5-daagse masterclass (vanaf 7 deelnemers: € 1797.50 excl. btw) Brochure Details

Consultancy

vierkant Management van Product Management
Begeleidingstraject voor het maximaliseren van effectiviteit en waardetoevoeging aan de organisatie
Meerdaags adviestraject (vanaf € 7675.00 excl. btw) Brochure Details

Coaching

vierkant Coaching voor De Betere Product Manager
Coachingstraject om in teamverband alle PM-ers naar een hoger niveau te tillen
4-daags coachingstraject (vanaf € 9900.00 excl. btw) Brochure Details

vierkant Coaching voor professionals
Een doel- en resultaatgericht traject voor beslissers, strategen en productmanagers
4-daags coachingstraject (vanaf € 1750.00 excl. btw) Brochure Details

Boek

vierkant Het Innovatieboek, paperback
Gids voor innoveren en innovatiemanagement, geschreven door Paul van der Voort en Frank van Ormondt
Boek van Frank van Ormondt (ca. € 38.95 incl. btw) Brochure Details

E-learning

vierkant Prijsbepaling, de essentie
Het beredeneren van een prijs voor goederen en diensten rekening houdend met kostprijs en markt
Online training (vanaf € 125.00 excl. btw)     Details

vierkant Businesscase, de essentie
Een eenvoudige kosten-batenanalyse opstellen voor beginners
Online training (vanaf € 125.00 excl. btw)     Details

vierkant KPI, de essentie
Online training voor het opstellen, meten en verbeteren van een Kritieke Prestatie-Indicator
Online training (vanaf € 125.00 excl. btw)     Details

Downloads

Zie ook

Aanbevolen literatuur

  • Gorchels, L. (2003). Product manager's fieldguide: practical tools, exercises and resources for improved product management (1e druk). McGraw-Hill companies. ISBN: 9780071410595.
  • Haines, S. (2014). The product manager's desk reference (2e druk). McGraw-Hill Professional. ISBN: 9780071824507.
  • Moore, G.A. (2008). Chrossing the chasm: marketing and selling technology products to mainstream customers (2e druk). Capstone. ISBN: 9781841120638.
  • McGreal, D. & Jocham, R. (2018). Professional Product Owner: Leveraging Scrum as a Competitive Advantage (1e druk). Addison Wesley ISBN: 9780134686479.
  • Voort, P. van der & Ormondt, Frank van (2011). Het innovatieboek: innoveren van droom tot daad (2e herziene versie). Academic Service. ISBN: 9789052618319.


Over FrankContactAccommodatieAlgemene voorwaardenPrivacySitemap

Copyright Frank van Ormondt Advies en Educatie © 2007-2024. All rights reserved.

Bijgewerkt op 9 december 2024