frankvanormondt.nl plaatst cookies om de ervaring te verbeteren, gaat u verder dan gaat u akkoord met deze cookies.   

geen strook
vierkant
artikel

Diffusie van innovaties - Boekentip

 

Samenvatting

De meeste managers hebben wel gehoord van de innovators en de early adopters. Niet veel managers weten dat dit model — gebaseerd op de zogenaamde adoptiecurve van Rogers — een aantal ernstige problemen kent. Dit artikel bespreekt het boek van Moore met de oplossing: Crossing the Chasm.

Inhoud van het boek

Adoptiecurve van Rogers

Everett M. Rogers beschrijft met zijn bekende model hoe de diffusie van innovaties in de markt verloopt: van innovators via early adopters, early & late majority naar de laggards.

Crossing the chasm met Moore

Minder bekend is dat Geoffrey A. Moore in een serie boekwerken essentiële aanvullingen op dit model heeft gemaakt. Zo stelt hij in zijn boek Crossing the Chasm dat iedere groep zulk specifiek gedrag vertoont dat technology adoption daardoor niet een proces is waarbij het ene segment vanzelf iets aan het volgende doorgeeft. Diffusie is dus niet als een lopend vuurtje, maar als een vuurtje dat door de producent iedere adoptiefase weer opnieuw aangewakkerd dient te worden met een aangepaste value proposition.

Over de auteur

Geoffrey A. Moore is een Amerikaanse organisatietheoreticus, managementconsultant en auteur.

Meer over het boek

Geoffrey A. Moore
Crossing the Chasm
Marketing and selling technology products to mainstream customers
Capstone | Engels | 2e editie | 2008 | ISBN: 9781841120638

Toon mij het boek (bij managementboek)
Meer over de auteur


Oplossingen van Frank

Frank van Ormondt begeleidt als strategieconsultant en trainer bedrijven en organisaties. Vanuit zijn bedrijf Frank van Ormondt Advies en Educatie gevestigd in Hilversum doet hij dat op de volgende manieren.

Training

vierkant Product management
Een productmasterplan opstellen voor de gehele levenscyclus van een innovatief product of dienst
5-daagse masterclass (€ 3595.00 excl. btw) Brochure Details

vierkant Product portfolio management
Een plan opstellen voor de gehele productportfolio van een gevorderde productmanager
3-daagse masterclass (€ 2295.00 excl. btw) Brochure Details

E-learning

vierkant Prijsbepaling, de essentie
Het beredeneren van een prijs voor goederen en diensten rekening houdend met kostprijs en markt
Online training (vanaf € 125.00 excl. btw)     Details

vierkant Businesscase, de essentie
Een eenvoudige kosten-batenanalyse opstellen voor beginners
Online training (vanaf € 125.00 excl. btw)     Details

vierkant KPI, de essentie
Online training voor het opstellen, meten en verbeteren van een Kritieke Prestatie-Indicator
Online training (vanaf € 125.00 excl. btw)     Details

Consultancy

vierkant Management van Product Management
Begeleidingstraject voor het maximaliseren van effectiviteit en waardetoevoeging aan de organisatie
Meerdaags adviestraject (vanaf € 7675.00 excl. btw) Brochure Details

In-company

vierkant In-company training
Training op uw locatie, al mogelijk vanaf 3 à 4 deelnemers
5-daagse masterclass (vanaf 7 deelnemers: € 1797.50 excl. btw) Brochure Details

Coaching

vierkant Coaching voor professionals
Een doel- en resultaatgericht traject voor beslissers, strategen en productmanagers
4-daags coachingstraject (vanaf € 1650.00 excl. btw) Brochure Details

vierkant Coaching voor effectievere teams
Abonnement voor een doelgericht resultaat, voor productmanagers, strategen of beleidsmakers
25-daags coachingstraject (vanaf € 3950.00 excl. btw) Brochure Details

Boek

vierkant Het Innovatieboek, paperback
Gids voor innoveren en innovatiemanagement, geschreven door Paul van der Voort en Frank van Ormondt
Boek van Frank van Ormondt (ca. € 34.00 incl. btw) Brochure Details

Downloads

Zie ook

Aanbevolen literatuur

  • Gorchels, L. (2003). Product manager's fieldguide: practical tools, exercises and resources for improved product management (1e druk). McGraw-Hill companies. ISBN: 9780071410595.
  • Haines, S. (2014). The product manager's desk reference (2e druk). McGraw-Hill Professional. ISBN: 9780071824507.
  • Moore, G.A. (2008). Chrossing the chasm: marketing and selling technology products to mainstream customers (2e druk). Capstone. ISBN: 9781841120638.
  • McGreal, D. & Jocham, R. (2018). Professional Product Owner: Leveraging Scrum as a Competitive Advantage (1e druk). Addison Wesley ISBN: 9780134686479.
  • Voort, P. van der & Ormondt, Frank van (2011). Het innovatieboek: innoveren van droom tot daad (2e herziene versie). Academic Service. ISBN: 9789052618319.


Over onsContactAccommodatieAlgemene voorwaardenPrivacySitemap

Copyright Frank van Ormondt Advies en Educatie © 2007-2021. All rights reserved.

Bijgewerkt op 9 juli 2021