Businessplannen zijn misschien wel het belangrijkste instrument voor strategische beslissingen. Heene, Vanhaverbeke & Vermeylen (2012) hebben een zeer praktisch boek over businessplannen geschreven. Toch nemen organisaties veel beslissingen zonder businessplan. Vaak vindt men het te veel werk. Weet uw organisatie hoe succesvolle businessplannen te schrijven? Hier vijf succesfactoren voor een businessplan.
De beste businessplannen hebben een duidelijke managementsamenvatting. Beslissers lezen eerst de samenvatting. Pas als die bevalt dan lezen ze de rest; als ze de tijd hebben. Een samenvatting is iets anders dan een inleiding of een voorwoord. Weet u een pakkende samenvatting te schrijven? En kunt u een overtuigende elevator pitch houden?
Elk jaar zien we weer nieuwe boeken in de winkel liggen vol met managementmodellen. Modellen kunnen organisaties veel inzicht geven in de onderliggende problematiek. Maar soms worden modellen overschat; het blijven slechts redeneringen. Cijfers zijn beter dan modellen. Ze geven feitelijke antwoorden over: de grootte van de markt, de behoeften van de klant, de verkoop van de concurrent, de stand van technologie, de snelheid van productie of de doorlooptijd van productontwikkeling. Heeft u de cijfers over uw business paraat?
Geen businessplan zonder kosten-batenanalyse. Creatieve ideeën zijn prima, maar als ze niets opleveren houdt alles op. We hebben het dan — naast de kosten en de baten — over zaken als: de investering, de terugverdientijd, het rendement en de risico's. Heeft u al een financiële paragraaf aan uw businessplan toegevoegd?
Waarschijnlijk staat u helemaal achter uw voorstel. Vermoedelijk de beslissers ook. Maar heeft u ook aan alle andere stakeholders gedacht? Mensen die het idee niet zien zitten zullen niet meewerken of zelfs weerstand gaan bieden. Dus zorg dat alle partijen iets zien in uw voorstel. Of bent u kampioen in het tegen-de-stroom-in-zwemmen?
Een succesvolle implementatie is de andere helft! Zorg er voor dat na akkoord uw voorstel op effectieve wijze wordt uitgevoerd. Meet het gat tussen de Ist en de Soll, tussen de as-is en de to-be. Definieer duidelijke doelen en concrete acties en regel de juiste mensen en geschikte middelen. Laat een overlapping bestaan tussen het businessplanteam en het implementatieteam. Heeft u al een veranderplan opgesteld met al deze punten?
Product portfolio management Een plan opstellen voor de gehele productportfolio van een gevorderde productmanager |
|||
3-daagse masterclass (€ 2445.00 excl. btw) | Brochure | Details |
Scenarioplanning Het nemen van strategische beslissingen in onzekere omstandigheden |
|||
1-daagse workshop (€ 795.00 excl. btw) | Brochure | Details |
In-company training Training op uw locatie, al mogelijk vanaf 3 à 4 deelnemers |
|||
1-daagse workshop (vanaf 7 deelnemers: € 387.50 excl. btw) | Brochure | Details |
Businessplan Frank neemt u werk uit handen en stelt voor u een professioneel document op |
|||
Meerdaags adviestraject (vanaf € 1395.00 excl. btw) | Brochure | Details |
Het Innovatieboek, paperback Gids voor innoveren en innovatiemanagement, geschreven door Paul van der Voort en Frank van Ormondt |
|||
Boek van Frank van Ormondt (ca. € 38.95 incl. btw) | Brochure | Details |
Inleiding programma management Online introductie tot programma management |
|||
Online training (vanaf € 125.00 excl. btw) | Details |
KPI, de essentie Online training voor het opstellen, meten en verbeteren van een Kritieke Prestatie-Indicator |
|||
Online training (vanaf € 125.00 excl. btw) | Details |
Businesscase, de essentie Een eenvoudige kosten-batenanalyse opstellen voor beginners |
|||
Online training (vanaf € 125.00 excl. btw) | Details |
Prijsbepaling, de essentie Het beredeneren van een prijs voor goederen en diensten rekening houdend met kostprijs en markt |
|||
Online training (vanaf € 125.00 excl. btw) | Details |
Over Frank ∗
Contact ∗
Accommodatie ∗
Algemene voorwaarden ∗
Privacy ∗
Sitemap
Copyright Frank van Ormondt Advies en Educatie © 2007-2024. All rights reserved.
Bijgewerkt op 9 december 2024