frankvanormondt.nl plaatst cookies om de ervaring te verbeteren, gaat u verder dan gaat u akkoord met deze cookies.   

geen strook

Wat zijn succesfactoren voor een businessplan?

Businessplannen zijn misschien wel het belangrijkste instrument voor strategische beslissingen. Heene, Vanhaverbeke & Vermeylen (2012) hebben een zeer praktisch boek over businessplannen geschreven. Toch nemen organisaties veel beslissingen zonder businessplan. Vaak vindt men het te veel werk. Weet uw organisatie hoe succesvolle businessplannen te schrijven? Hier vijf succesfactoren voor een businessplan.

Succesfactor 1: Pardon, wat is uw punt?

De beste businessplannen hebben een duidelijke managementsamenvatting. Beslissers lezen eerst de samenvatting. Pas als die bevalt dan lezen ze de rest; als ze de tijd hebben. Een samenvatting is iets anders dan een inleiding of een voorwoord. Weet u een pakkende samenvatting te schrijven? En kunt u een overtuigende elevator pitch houden?

Succesfactor 2: Feiten, feiten, feiten!

Elk jaar zien we weer nieuwe boeken in de winkel liggen vol met managementmodellen. Modellen kunnen organisaties veel inzicht geven in de onderliggende problematiek. Maar soms worden modellen overschat; het blijven slechts redeneringen. Cijfers zijn beter dan modellen. Ze geven feitelijke antwoorden over: de grootte van de markt, de behoeften van de klant, de verkoop van de concurrent, de stand van technologie, de snelheid van productie of de doorlooptijd van productontwikkeling. Heeft u de cijfers over uw business paraat?

Succesfactor 3: Wat levert het op?

Geen businessplan zonder kosten-batenanalyse. Creatieve ideeën zijn prima, maar als ze niets opleveren houdt alles op. We hebben het dan — naast de kosten en de baten — over zaken als: de investering, de terugverdientijd, het rendement en de risico's. Heeft u al een financiële paragraaf aan uw businessplan toegevoegd?

Succesfactor 4: Heeft uw voorstel draagvlak?

Waarschijnlijk staat u helemaal achter uw voorstel. Vermoedelijk de beslissers ook. Maar heeft u ook aan alle andere stakeholders gedacht? Mensen die het idee niet zien zitten zullen niet meewerken of zelfs weerstand gaan bieden. Dus zorg dat alle partijen iets zien in uw voorstel. Of bent u kampioen in het tegen-de-stroom-in-zwemmen?

Succesfactor 5: Een goed plan is het halve werk...

Een succesvolle implementatie is de andere helft! Zorg er voor dat na akkoord uw voorstel op effectieve wijze wordt uitgevoerd. Meet het gat tussen de Ist en de Soll, tussen de as-is en de to-be. Definieer duidelijke doelen en concrete acties en regel de juiste mensen en geschikte middelen. Laat een overlapping bestaan tussen het businessplanteam en het implementatieteam. Heeft u al een veranderplan opgesteld met al deze punten?


Oplossingen van Frank

Frank van Ormondt begeleidt als strategieconsultant en trainer bedrijven en organisaties. Vanuit zijn bedrijf Frank van Ormondt Advies en Educatie gevestigd in Hilversum doet hij dat op de volgende manieren.

Consultancy

vierkant Businessplan
Frank neemt u werk uit handen en stelt voor u een professioneel document op
Meerdaags adviestraject (vanaf € 1395.00 excl. btw) Brochure Details

Training

vierkant Businessplan opstellen
Een strategisch meerjarenplan opstellen voor een onderneming, businessunit, afdeling, product, markt, account of kanaal
2-daagse workshop (€ 1395.00 excl. btw) Brochure Details

E-learning

vierkant Businesscase, de essentie
Een eenvoudige kosten-batenanalyse opstellen voor beginners
Online training (vanaf € 55.00 excl. btw)     Details

vierkant Prijsbepaling, de essentie
Het beredeneren van een prijs voor goederen en diensten rekening houdend met kostprijs en markt
Online training (vanaf € 55.00 excl. btw)     Details

In-company

vierkant In-company training
Training op uw locatie, al mogelijk vanaf 3 à 4 deelnemers
2-daagse workshop (vanaf 7 deelnemers: € 697.50 excl. btw) Brochure Details

Downloads

Zie ook

Aanbevolen literatuur

  • Aaker, D. (2005). Marktgericht strategisch beleid (6e druk). Academic Service. ISBN: 9789039520321.
  • Frambach, R. & Nijssen, E. (2009). Marketingstrategie: breaking the rules (4e druk). Noordhoff Uitgevers. ISBN: 9789001765088.
  • Heene, A., Vanhaverbeke, J. & Vermeylen, S. (2012). Praktijkboek strategie: routeplan voor het ontwikkelen van een werkbare bedrijfsstrategie (1e druk). LannooCampus. ISBN: 9789077432532.
  • Keuning, D. (2007). Strategisch management: koersbepaling en besluitvorming (1e druk). Noordhoff Uitgevers. ISBN: 9789001400446.
  • Mouwen, K. (2004). Strategische planning voor de moderne non-profitorganisatie . Van Gorcum. ISBN: 9789023240440.
  • Mouwen, K. (2006). Strategie-implementatie: sturing en governance in de moderne non-profitorganisatie (1e druk). Van Gorcum. ISBN: 9789023241997.
  • Rijcke, R. de (2002). Strategisch management voor de gezondheids- en welzijnssector (1e druk). LannooCampus. ISBN: 9789020950168.


Over onsContactAccommodatieAlgemene voorwaardenPrivacySitemap

Copyright Frank van Ormondt Advies en Educatie © 2007-2020. All rights reserved.

Bijgewerkt op 18 september 2020