frankvanormondt.nl plaatst cookies om de ervaring te verbeteren, gaat u verder dan gaat u akkoord met deze cookies.   

geen strook
vierkant
artikel

Wat is het verschil tussen een missie en een visie? - Publicatie

 

Samenvatting

De experts zijn het niet met elkaar eens. Voor de een is een missie een tegeltje aan de muur. Voor de ander is dat juist een visie en is een missie een ambitie.

Waarvoor we staan of waarvoor we gaan?

Missie of visie, het gaat er uiteindelijk om dat de organisatie effectief bestuurd kan worden. Wanneer wij onze cliënten begeleiden of trainen dan hanteren wij de volgende vergelijking.

  • Missie: waarvoor we staan, wie we zijn; visie: waarvoor we gaan, hoe we met de wereld omgaan.
  • Missie: gericht op de organisatie, identiteit en waarden; visie: gericht op de omgeving, toekomst en ambities.
  • Missie: ligt voor lange tijd vast; visie: wordt af en toe bijgesteld.

Oplossingen van Frank

Frank van Ormondt begeleidt als strategieconsultant en trainer bedrijven en organisaties. Vanuit zijn bedrijf Frank van Ormondt Advies en Educatie gevestigd in Hilversum doet hij dat op de volgende manieren.

Training

vierkant Visievorming
Missie, visie en strategie bepalen en omzetten naar een management agenda
1-daagse workshop (€ 775.00 excl. btw) Brochure Details

vierkant Scenarioplanning
Het nemen van strategische beslissingen in onzekere omstandigheden
1-daagse workshop (€ 775.00 excl. btw) Brochure Details

vierkant Programma management
Een programmaplan opstellen en uitvoeren om een complex strategisch doel tot succes te maken
5-daagse masterclass (€ 3595.00 excl. btw) Brochure Details

E-learning

vierkant Missie visie, de essentie
Een missie, visie en strategie opschrijven inclusief voorbeeld, tips en een tool om zelf mee aan de slag te gaan
Online training (vanaf € 125.00 excl. btw)     Details

Strategische heisessie

vierkant Visievorming
Een strategische sessie voor een strategie-A4 incl. missie, visie, KSF-en, KPI-en, prioriteiten
1-daagse strategische sessie (vanaf € 1320.00 excl. btw) Brochure Details

Downloads

Zie ook

Aanbevolen literatuur

  • Heene, A., Vanhaverbeke, J. & Vermeylen, S. (2012). Praktijkboek strategie: routeplan voor het ontwikkelen van een werkbare bedrijfsstrategie (1e druk). LannooCampus. ISBN: 9789077432532.
  • Heijden, K. van der (2005). Scenarios: The art of strategic conversation (2e druk). Wiley. ISBN: 9780470023686.
  • Loo, H. van der, Geelhoed, J. & Samhoud, S. (2007). Kus de visie wakker: organisaties energiek en effectief maken (1e druk). Academic Service. ISBN: 9789052615820.
  • Rottinghuis, H.J.T. (2008). Futuring: de kunst van het anticiperen (1e druk). Scriptum. ISBN: 9789055945863.
  • Wiebes, E., Baaij, M. & Witteveen, P. (2007). De eerste drie maanden van een nieuwe toekomst: werken aan de strategie voor de onderneming (1e druk). Scriptum Management. ISBN: 9789055944538.


Over onsContactAccommodatieAlgemene voorwaardenPrivacySitemap

Copyright Frank van Ormondt Advies en Educatie © 2007-2020. All rights reserved.

Bijgewerkt op 26 november 2020