frankvanormondt.nl plaatst alleen eigen cookies, dus niet van derden; gaat u verder dan gaat u akkoord met deze cookies.   

geen strook
vierkant
artikel

Drie vragen over het A4-tje met de missie, visie en strategie - Publicatie

 

Samenvatting

Voor veel organisaties is het A4-tje met daarop de missie, visie en strategie een no-brainer. Maar is dat in de praktijk ook echt zo? Het opstellen, bijwerken, uitdragen, uitvoeren en evalueren van een dergelijk A4-tje komt soms in het gedrang door de dagelijkse beslommeringen.

Vraag 1: Waarom wilden we ook al weer zo'n A4-tje?

Zonder missie, visie en strategie doet een organisatie maar wat. Zij vaart als een schip zonder kompas. Dat is niet effectief. Het kan leiden tot demotivatie, vermijding, zwalken, treuzelen, verspilling, chaos of het kan zelfs het voortbestaan van de organisatie in gevaar brengen.

Vraag 2: Wat is het nut van zo'n A4-tje?

Meerdere stakeholders hebben er plezier van. De top van de organisatie kan sneller juiste beslissingen maken en hoeft niet telkens onjuiste beslissingen terug te draaien. Medewerkers van de organisatie kunnen zich er in herkennen en gemotiveerd raken: "Bij zo'n organisatie wil ik wel blijven werken!". Klanten en leveranciers van de organisatie kunnen bepalen of ze zaken willen doen met een dergelijke partij.

Vraag 3: Hoe kunnen we zo'n A4-tje gebruiken?

Is succes verzekerd? Neen! Gaat nu alles vanzelf? Ook niet! Zorg er om te beginnen voor dat het A4-tje niet in de lade verdwijnt. Gebruik het bijvoorbeeld elke maand bij het overleg. Zet meetbare doelstellingen bij de strategie en controleer die elke maand. Breng alle activiteiten in verband met het A4-tje en als dat niet kan, voer die activiteit dan niet uit.

Oplossingen van Frank

Frank van Ormondt begeleidt als strategieconsultant en trainer bedrijven en organisaties. Vanuit zijn bedrijf Frank van Ormondt Advies en Educatie gevestigd in Hilversum doet hij dat bijvoorbeeld op de volgende manier.

Training

vierkant Product portfolio management
Een plan opstellen voor de gehele productportfolio van een gevorderde productmanager
3-daagse masterclass (€ 2355.00 excl. btw) Brochure Details

Downloads

Zie ook

Aanbevolen literatuur

  • Bos, J., Loon, A.J. van & Licht, H. (2013). Programmatisch creëren (1e druk). Scriptum. ISBN: 9789055943609.
  • Heene, A., Vanhaverbeke, J. & Vermeylen, S. (2012). Praktijkboek strategie: routeplan voor het ontwikkelen van een werkbare bedrijfsstrategie (1e druk). LannooCampus. ISBN: 9789077432532.
  • Heijden, K. van der (2005). Scenarios: The art of strategic conversation (2e druk). Wiley. ISBN: 9780470023686.
  • Loo, H. van der, Geelhoed, J. & Samhoud, S. (2007). Kus de visie wakker: organisaties energiek en effectief maken (1e druk). Academic Service. ISBN: 9789052615820.
  • Rottinghuis, H.J.T. (2008). Futuring: de kunst van het anticiperen (1e druk). Scriptum. ISBN: 9789055945863.
  • Wiebes, E., Baaij, M. & Witteveen, P. (2007). De eerste drie maanden van een nieuwe toekomst: werken aan de strategie voor de onderneming (1e druk). Scriptum Management. ISBN: 9789055944538.


Over FrankContactAccommodatieAlgemene voorwaardenPrivacySitemap

Copyright Frank van Ormondt Advies en Educatie © 2007-2024. All rights reserved.

Bijgewerkt op 8 oktober 2024