frankvanormondt.nl plaatst cookies om de ervaring te verbeteren, gaat u verder dan gaat u akkoord met deze cookies.   

strookfoto

Businessplan opstellen - cursus

Een strategisch meerjarenplan opstellen voor een onderneming, businessunit, afdeling, product, markt, account of kanaal

2-daagse workshop (€ 1375.00 excl. btw)

Het businessplan is een belangrijk instrument voor zowel profit- als non-profitorganisaties om strategische doelen om te zetten naar een actieplan voor één of meer jaren. Deze training levert de tools, kennis en vaardigheden die elk management team en elke organisatie nodig heeft om een effectieve beslissing over de business te nemen.
In deze training wordt de methode van het opstellen van een businessplan behandeld en praktisch toegepast op een onderwerp. U kiest een eigen onderwerp en werkt daarvoor op hoofdlijnen uw businessplan uit. Dit onderwerp kan te maken hebben met een: onderneming, businessunit, afdeling, product, markt, account of kanaal. Door rekening te houden met de doelstellingen en beslissingscriteria van de organisatie zorgt u dat uw businessvoorstel continu waarde toevoegt. Tevens leert u samen met andere deelnemers een businessplan samen te vatten, te presenteren, kritisch te doorgronden en te beoordelen.



Voordelen

Een training van Frank heeft veel voordelen zoals:

  • praktijkgerichte trainer met praktijkervaring;
  • kleine groepen deelnemers, veel persoonlijke aandacht;
  • inspirerende, centraal gelegen locatie;
  • gratis 'helpdesk' voor het stellen van inhoudelijke vragen achteraf.

Resultaat

Na afloop van deze training heeft de deelnemer:

  • een praktisch tool voor het opstellen van een eenvoudig businessplan;
  • vakinhoudelijke kennis en vaardigheden omtrent strategische planning;
  • een mini-businessplan op hoofdlijnen van een onderwerp naar keuze;

Doelgroep en aantal deelnemers

De doelgroep bestaat uit executives, managers, professionals en ondernemers met minimaal 3 jaar werkervaring op hbo/wo-niveau. Het aantal deelnemers is minimaal twee en maximaal zeven. Hierdoor is er veel gelegenheid voor een persoonlijke benadering. De training wordt aangeboden in de Nederlandse taal. Vanaf drie deelnemers kan het voor uw organisatie interessant zijn om deze training in-company te houden.
Meer over in-company en maatwerk

Duur en locatie

De training wordt op 2 dagen van 9:00 uur tot 17:00 uur gehouden.  De training vindt plaats in ons trainingscentrum op Wisseloord Area gelegen in de bosrijke villawijk Trompenberg aan de rand van Hilversum. Dit creatieve business park heeft roots in de muziekindustrie en is internationaal bekend van de ooit door Philips opgerichte en nog steeds met succes draaiende Wisseloord Studios. De lunch wordt geserveerd in het Wisseloord Café zodat u de kans krijgt deze muzikale en creatieve sfeer op te snuiven.
Meer over ons trainingscentrum


Download brochure

Onderwerpen

In deze training komen de volgende onderwerpen aan de orde: aanleiding, belanghebbenden, doelen, analyse, SWOT, uitdagingen, opties, haalbaarheid, keuze, uitwerking, businessmodel, budget, planning en prestatie-indicatoren.


Programma

Dag 1: 9:00 - Opening

  • Kennismaking met deelnemers, trainer en programma
  • Introductie strategisch management
  • Raamwerk voor deze workshop: het (mini-)businessplan

Stap 1: afbakenen

  • De opdracht en de belanghebbenden
  • Aanleiding voor uw onderwerp
  • Strategische doelen van de organisatie
  • Kernvraag en deelvragen

Stap 2: analyseren

  • Van buiten naar binnen: externe resp. interne analyse
  • Trends, klantbehoeften, concurrenten, partners, organisatie, kennis en middelen
  • Voorbeelden: marktonderzoek, customer journey en kerncompetenties

Lunch

Stap 3: SWOT

  • Belangrijkste kansen, bedreigingen, sterkten en zwakten
  • Opstellen van confrontatiematrix

Stap 4: uitdagingen

  • Scores bepalen met confrontatiematrix
  • Formulering van uitdagingen

Stap 5: opties

  • Strategische opties genereren als oplossing voor de uitdagingen

Wrap-up

  • Samenvatting
  • Tussenevaluatie
  • Tips voor zelfstudie

17:00 - Afsluiting


Dag 2: 9:00 - Opening

  • Terugblik
  • Vragen tot nu toe over theorie en zelfstudie

Stap 6: haalbaarheid en keuze

  • Risico's en haalbaarheid oftewel FOETSJE
  • Kwalitatieve en kwantitatieve keuzecriteria
  • Beste strategische optie kiezen na multicriteria-analyse

Stap 7: uitwerking en planning

  • Businessmodel canvas
  • Financiën en budget
  • Vertaling naar tactisch actieplan
  • Resultaten meetbaar maken met prestatie-indicatoren

Lunch

Stap 8: presenteren

  • Tips voor het samenvatten en pitchen van uw voorstel
  • Tips voor het beoordelen van andermans voorstel

Dragons' den

  • Deelnemers presenteren hun businessplan
  • Discussie en feedback in creatieve werkvorm

Wrap-up

  • Hoe ga ik verder op mijn werk?
  • Evaluatie
  • Uitreiking certificaten

17:00 - Afsluiting


Tijdens de training wisselen theorie en praktijkoefeningen elkaar af. Deelnemers kiezen hun eigen onderwerp en werken tijdens de praktijkoefeningen hun eigen onderwerp uit.

Reacties

"Uitstekend! De training bood een goede verdieping op de theorie en sloot prima aan op de praktijk en onze implementatie."  – channel manager, Kimberly-Clark Nederland. Deze deelnemer beoordeelde de training met een 9.


"Ik voel me een stuk zelfverzekerder. Fijn dat theorie en praktijk samengevoegd worden. Na deze training denk ik: ik kan het! Dank je wel."  - projectleider, HilverZorg. Deze deelnemer beoordeelde de training met een 8,5.


"Fijn om niet met standaard cases te werken maar meteen aan de slag te gaan met een situatie uit je werk. Frank heeft kennis van zaken en verdeelt zijn aandacht over alle kandidaten."  - eigenaar, De Vaarboer. Deze deelnemer beoordeelde de training met een 10.


"Ik vond de training van Frank zeer praktisch toepasbaar. Bovendien heb ik deze training met plezier gevolgd."  - manager technische zaken, Woonborg. Deze deelnemer beoordeelde de training met een 8.


Uw trainers

Onze diensten worden verzorgd door Frank van Ormondt en/of Branko van Ormondt. Frank is een enthousiaste trainer en ervaren coach. Hij is auteur van een boek over innovatie. Momenteel begeleidt hij vanuit zijn adviespraktijk regelmatig cliënten in verband met strategische beslissingen. Branko is een frisse trainer en sympathieke coach. In zijn aanpak met cliënten brengt hij veel vernieuwing met zich mee. Tevens is Branko verantwoordelijk voor marketing en initiatiefnemer op het gebied van e-learning.
Meer over uw trainers

Materiaal, ondersteuning en methode

Iedere deelnemer ontvangt een uitgebreide werkmap met documentatie, checklists en opdrachten. Bij deze training worden diverse boeken geadviseerd die optioneel kunnen worden aangeschaft. Daarnaast krijgt de deelnemer toegang tot het Extranet boordevol templates, tools en tips. Frank heeft een eigen trainingsmethode ontwikkeld, die heel dicht bij de praktijk staat. Het werken met 'cases' gaat hem niet ver genoeg en daarom nemen deelnemers hun werk mee naar de training om het geleerde meteen uit te proberen. Na afloop van de training heeft iedere deelnemer recht op een begeleidingsgesprek van een uur.
Meer over methode

Prijs

De prijs voor deze training bedraagt € 1375.00. Deze prijs is exclusief 21% btw, per persoon en onder voorbehoud van wijzigingen. Bij de prijs inbegrepen zijn de werkmap, de lunch en de koffie en thee in de pauzes. Niet inbegrepen zijn o.a. de kosten van boeken en van een eventuele overnachting.
Bekijk de algemene voorwaarden
Meer over acties

Inschrijven

Startdatum: 2018-03-23

23 en 30 maart 2018 ∗ Locatie: Hilversum, Wisseloord ∗ Prijs: € 1375.00



Startdatum: 2018-08-15

15 en 22 augustus 2018 ∗ Locatie: Hilversum, Wisseloord ∗ Prijs: € 1375.00



Startdatum: 2018-11-16

16 en 23 november 2018 ∗ Locatie: Hilversum, Wisseloord ∗ Prijs: € 1375.00



Meer informatie?

Voor meer informatie kunt ons gerust bellen op: 035 6316915. Ook kunt u ons op de eerstvolgende informatieavond bezoeken.
Download de brochure
Meer over de informatieavond